Χρησιμοποιήστε τετράγωνα του Punnett και τον κανόνα του πολλαπλασιασμού.

H Άννα σχεδιάζει το κλασικό τετράγωνο Punnett 2×2 για να απαντήσει στην ερώτηση της Δρ. Αντωνίου.

A

α

A

AA

Aα

α

Aα

αα

Άννα: Αν δούμε αυτό το τετράγωνο Punnett 2×2 για δύο ετεροζυγώτες, η πιθανότητα ένα σπερματοζωάριο με το επικρατές αλληλόμορφο Α (από το γεγονός Χ) να γονιμοποιήσει ένα ωάριο με το επικρατές αλληλόμορφο (από το γεγονός Υ) είναι ½ × ½ = ¼, επειδή θέλουμε και τα δύο γαμέτες να φέρουν το επικρατές αλληλόμορφο.

Επίσης, η δημιουργία κάθε γαμέτη είναι ανεξάρτητο γεγονός, οπότε μπορούμε να τροποποιήσουμε το τετράγωνο Punnett ώστε να προσθέσουμε τις πιθανότητες για τους γαμέτες ως εξής:

A (1/2)

α (1/2)

A (1/2)

AA

Aα

α (1/2)

Aα

αα

Και στη συνέχεια μπορούμε να το τροποποιήσουμε περαιτέρω ώστε να προσθέσουμε τις πιθανότητες για τους απογόνους:

A (1/2)

α (1/2)

A (1/2)

AA

½ x ½ = ¼

Aα

½ x ½ = ¼

α (1/2)

Aα

½ x ½ = ¼

αα

½ x ½ = ¼

 

Και αυτό θα μας δώσει:

• ¼ (25%) πιθανότητα για AA

• ½ (50%) πιθανότητα για Aα (διότι ¼ + ¼ = ½)

• ¼ (25%) πιθανότητα για αα (προσβεβλημένο)

 

Δρ. Αντωνίου (χαμογελώντας): Εξαιρετικά. Αυτός είναι ο κανόνας του πολλαπλασιασμού, που χρησιμοποιείται για να υπολογίσουμε την πιθανότητα να συμβούν δύο ανεξάρτητα γεγονότα ταυτόχρονα. Η πιθανότητα να συμβούν το γεγονός Χ και το γεγονός Υ ταυτόχρονα είναι το γινόμενο των επιμέρους πιθανοτήτων τους.

Στη γενετική του ανθρώπου, μπορούμε να το δούμε με το παράδειγμα της γονιμοποίησης ενός ωαρίου από ένα σπερματοζωάριο: η σπερματογένεση (γεγονός Χ) και η ωογένεση (γεγονός Υ) είναι ανεξάρτητα γεγονότα. Έτσι, αν έχουμε δύο ετεροζυγώτες (Aα), κάθε γαμέτης έχει ½ πιθανότητα να φέρει το επικρατές αλληλόμορφο A και ½ πιθανότητα να φέρει το υπολειπόμενο α.

Τώρα, πώς βρίσκουμε την πιθανότητα ένα παιδί να είναι είτε φορέας είτε προσβεβλημένο;

Άννα: Θα χρησιμοποιούσα τον κανόνα της πρόσθεσης: ½ (Aα) + ¼ (αα) = ¾ συνολικά για αυτά τα αποτελέσματα.

Μιχάλης: Καταλαβαίνω τον κανόνα του πολλαπλασιασμού, αλλά δεν είμαι σίγουρος τι ακριβώς είναι ο κανόνας της πρόσθεσης. Μπορείτε να μας εξηγήσετε;

Πηγαίνετε στο:

Ο κανόνας του πολλαπλασιασμού

Map: CS13 - ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ: ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΙΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1085)
Node: 20421
Score:

reset

OpenLabyrinth
OpenLabyrinth is an open source educational pathway system

Review your pathway

  • (1) prophase, (2) telophase, (3) telophase, (4) prometaphase, (5) metaphase and (6) anaphase
  • Ο ασθενής αλλάζει τη φαρμακευτική του αγωγή μετά από υπόδειξη κάποιου στο διαδίκτυο
  • The therapy
  • Overstaining of the cells
  • Fehling’s Test Procedure
  • Σταματάει προς το παρόν την ψυχοθεραπεία
  • Για να παραχθούν μονές αλυσίδες DNA, εξασφαλίζοντας αποτελεσματική κοπή
  • Vai apenas escrever o dia, o local e a hora.
  • (1) prometaphase, (2) interphase, (3) telophase, (4) prometaphase, (5) metaphase and (6) anaphase
  • Παρατήρηση κυττάρων μετά από 12–18 ώρες επώασης
  • Χρησιμοποιήστε τετράγωνα του Punnett και τον κανόνα του πολλαπλασιασμού.

Reminder

empty_reminder_msg

FINISH

Time is up